یادگیری تعمیرات ای سی یو در موسسه های عالی با جدید ترین متد ها
نوشته شده توسط:محمد محمدی در | ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۲ | ۰ دیدگاهراهکار تعمیر ECU در نهاد های غیر دولتی با جدید ترین روش ها
واحد کنترل الکترونیکی چسیت؟ و توضیحاتی در باره آموزش تعمیراتecu؟
مطالب مهم تعمیرات ECU
این مقاله در مورد آموزش تعمیرات ecu و روش های یادگیری آن است.و موسسه پارسه به خوبی این دوره ها را امورش میدهد.
روش تجدید حافظه ECU:
اصولآ با توجه به اینکه در کارخانههای مختلف روشها و
متدهای مختلفی برای تولید وجود دارد و نیز نظر به استفاده خودرو در کشورها و مناطق
مختلف با شرایط متفاوت، در ECU نوعی قابلیت سازگاری و یکسانسازی وجود دارد که این
توانایی بر مبنای چهار عنصر ذیل پایهگذاری میشود:
سنسور اکسیژن
سنسور
موقعیت دریچه گاز
سنسور ضربه
استپ موتور
برای انجام عملیات تجدید از روش پیشنهادی شرکت پژو به شرح زیر استفاده
میکنیم:
سوئیچ را به مدت حداقل 10 ثانیه ببندید
سوئیچ را به مدت حداقل 10
ثانیه باز کنید
خودرو را روشن کنید و به مدت حداقل 10 ثانیه گاز ندهید
دنده
ها را یک به یک معرفی کنید.
ECU
حافظه دائم:
این نوع حافظه که مانند سیستمعامل و Setup کامپیوترهای PC است و با قطع برق از بین نمیرود؛ اما در صورت خراب شدن دیگر قابل برگشت نبوده و میتوان گفت ECU سوخته است. حافظه دائم شامل جدول بزرگی به نام Look up table است که در این جدول به مانند جدول ضرب ردیفها و ستونها و خانههایی وجود دارد. با این تفاوت که تعداد ردیفها و ستونهای این جدول از عدد دو بیشتر بوده و تعداد آن برابر تعداد سنسورهای موجود در سیستم موتور میباشد.
مواردی که برای حفاظت از ECU نباید انجام دهید:
جدا کردن کابل باطری هنگامی که خودرو روشن است:
همانطور که میدانید ولتاژ
تولیدی دینام حدود 14 ولت است اما باید دانست که این ولتاژ، ولتاژ متوسط تولیدی
دینام است. پیک تولید ولتاژ دینام بر حسب دور موتور و بار گرفته شده از دینام،
متغیر بوده و گاهی اوقات به 16 ولت نیز میرسد. در حالت عادی که کابلهای باطری
متصل است این نوسان به خاطر خاصیت خازنی باطری تعدیل میشود اما اگر کابل باطری در
هنگام روشن بودن خودرو باز شود، این نوسانات میتواند بر روی قسمتهای حساس خودرو
(کلیه کنترل یونیتهای الکترونیکی) تاثیر نامطلوب داشته باشد.
حداکثر قدرت تحمل نوسان ولتاژی این قطعه به طور استاندارد 16 ولت است. اگر
هنگامی که خودرو روشن است کابل باطری را جدا کنیم به طور حتم ریسک سوختن ECU وجود
دارد! طبیعی است که با توجه به قیمت زیاد آن، این کار عاقلانه به نظر
نمیرسد.
امتحان جرقه از روی وایر شمع با اتصال آن به بدنه:
وقتی سر شمعها
را میکشید و برای امتحان برق ارسالی به سر شمع ها توسط وایر مربوطه به بدنه جرقه
ایجاد میکنید، ممکن است که مقدار جریان نابهنگام غیر قابل کنترلی را در ثانویه
کویل ایجاد کنید. برق ثانویه کویل با برق سیم پیچ اولیه آن دارای تاثیر متقابل
هستند.
اولیه کویل نیز برق خود را مستقیمآ از ECU میگیرد. این کار ممکن است موجب ایجاد
نوسانات برق در شبکه برق خودرو و اسیب رسیدن به قسمتهای حساس بهخصوص ECU
شود.
توجه: در صورت تمایل به چک کردن برق سر شمعها از یک شمع فیلرگیری شده یدک
استفاده کنید تا میزان جریان دهی ثانویه کویل تحت کنترل باشد.
آب زدن به ECU:
اگر پشت جعبه این قطعه را باز کنید خواهید دید که برای جلوگیری از نفوذ آب؛
قسمت فیبر مدار چاپی و حتی پینهای داخلی با مادهای موم مانند پوشیده شده اما در
هر صورت پینهای نری خارجی سوکت ECU بدون محافظ هستند و خیس شدن آنها موجب اتصال
کوتاه خارجی شده و ممکن است به احتمال بالا به ECU آسیب برسد.
دست زدن به
پینهای ECU:
یکی از مواردی که اغلب با آن ناآشنا بوده و یا مورد غفلت قرار
میگیرد دست زدن به پینهای ECU است که به دلیل ریسک الکتریسیته ساکن بدن میتواند
موجب آسیب زدنهای جدی به آن شود. الکتریسیته بدن گاهی اوقات تا هزارها ولت
میتواند بالا برود.
در صورتی که میخواهید قدرت برق موجود در بدن خود را درک
کنید آزمایش زیر را انجام دهید:
یک فازمتر برق شهر را برداشته و آنرا به دری
آهنی که رنگ نخورده باشد بزنید؛ پای خود را به آرامی بر روی فرش بکشید؛
فازمتر به راحتی روشن شده و اگر این کار را ادامه دهید به طور دائم روشن
میماند! (در این حالت باید جوراب به پا داشته باشید). حال همان فازمتر را به پریز
برق منزل بزنید فازمتر دوباره روشن میشود. در کدام حالت روشنایی فازمتر بیشتر است؟
و نیز میدانید که جرقهای که گاهی اوقات بین دست شما و اشیا فلزی مانند درب زده
میشود میتواند بیش از چند هزار ولت پتانسیل داشته باشد؟
ECU
نظرات
ارسال نظر